الأربعاء، 30 يوليو 2008

المخادعة باسم الدين

يا للعجب على هذا المجتمع أصبح كل شئ فيه يلصق للدين ويتخفى وراء الدين يزدهر وراء الدين وفى السطور القادمة سأتحدث عن هبة قطب وعن برامجها التى أصبحت موضة القنوات الفضائية ، أنا لا أهاجم هبة قطب وبرامجها كبرامج ولكنى أهاجم التخفى سواء كان مقصودا من قبلها أو غير مقصود التخفى وراء ستارة الدين والإسلام لقد لبست هبة قطب عباءة الإسلام وهى تتحدث عن الجنس هذا ذكاء منها بالتأكيد فهى تتحدث فى موضوع حساس على مجتمعاتنا العربية ، لقد اختارت موضوعا شيقا كبيرا لأنها أرادت شهرة واسعة كما أردت أن تكسب الجماهير فقررت أن تتحدث فى الجنس من منظور دينى ودعونا نقلب الموضوع لو أنها تحدثت عن الجنس ليس من منظور دينى على شاشات التلفزيون ماذا سيحدث ستنهال عليها الإتهامات من كل مكان لكننا لأننا أصبحنا فى مجتمع يعشق من يقول له ما يريده وسط منهج يريده اختارت هى أن تتحدث عن الجنس وهو موضوع يهم الجميع وسط منهج وهو منهج الإسلام وهذا ما يرتضيه عقل وقلب الشارع المصرى والعربى ، لماذ لا تتحدث هبة قطب فى موضوع الجنس هكذا ودون التطرق للدين ومن يقبل يقبل ومن لا يقبل لا يقبل لماذا اختارت المكسب ببساطة لقد اختارت الطريق السهل لقد رمت بعلمها فى الأرض وفعلت كما يفعل الجهلاء فى الأغانى فأقصر طريق لفرقعة أغنية الآن هو أن تظهر المطربة مفاتن جسدها الرشيق أكثر مما تغنى مع الإختلاف طبعا من خيث التشبيه هى اختارت الطريق المعاكس للعرى وهو طريق االدين لكن كلاهما سواء هبة أو تلك المطربة التى تستعرض جسدها استخدما منهج الغاية تبرر الوسيلة هى استخدمت الدبين لجمع الجماهير واحترامهم حولها وكأنها لن تكون محترمة فى نظر الناس إلا إذا صبغت ما تقول بالدين وهنا أتذكر حوار دار بين اثنتين من السيدات يتفرجن على برنامج لهبة الأولى تقول للثانية إيه المسخرة دى وإيه البجاحة دى إيه اللى معندهاش دم اللى جايبنها فى التلفزيون تكلم الناس على الجنس دى ردت التانية عليها قالتلها حرام عليكى ما إنتش شايفة دى محجبة وست تعرف ربنا كويس وبتتكلم بالدين فى كلمتين اقتنعت وجلست منصتة هى الأخرى لهبة قطب ولو لم تكن هبة قطب محجبة وتتحدث بلغة الدين لكانت تلك المرأة أكملت حديثها عن هبة بالنقد والسب أعتقد أن هبة تعلم جيدا أنها لو كانت تحدثت عن الجنس هكذا دون التطرق للدين ما كانت حولها تلك الفرقعة الإعلامية ، أأتمنى أن تكمل هبة طريقها ولكن أتمنى أن تخلع عباءة الدين وتواجه المجتمع هنا تكمن الجرأة والشجاعة وينتصر العلم .

هناك 4 تعليقات:

Mohamed Shedou محمد شدو يقول...

انا طبعا ما كنتش اعرف حاجة عن هبة قطب او برامجها قبل التدوينة دي لاني مش متابع القنوات الفضائية العربية اساسا. عشان كده قلت ادور على النت جايز الاقي حاجة من برامجها عشان اقدر اكون رأي. والحقيقة شفت شوية من حلقتين لها ولم اجد شيء يعيب ما تقوله. هو المخادعة باسم الدين او استغلال الدين كوسيلة سهلة وسريعة للوصول للناس لا شك طبعا انه سلوك قبيح. لكن ده برضه لا يعني اننا نعمم ونضع جميع المتكلمين في الدين في سلة واحدة. يعني في اللي انا شفته هي بتتكلم فعلا عن حاجات في الدين لكن كمان بتدي خلفية علمية. والحاجات القليلة اللي انا سمعتها منها في الدين مش مقحمة في الموضوع بافتعال، وهنا ممكن تكون المشكلة، لكنها فعلا اشارات موجودة في الدين معناها واضح ومناسبة للموضوع. طبعا انا لسه محتاج اشوف كل البرامج على الاقل المتوفرة على النت عشان اخد صورة اشمل لكن الاجزاء اللي شفتها ادتني الانطباع ده. غير ان انتصار العلم لا يعني انفصال الدين. والحقيقة اساسا ان تاريخ الاسلام مع العلم مختلف عن الاديان التانية، يعني اوروبا مثلا لم تتقدم علميا الا بفصل الدين عن العلم وعن الدولة عموما وكلنا طبعا عارفين ازاي رجال الكنيسة كانوا ممكن يعدموا اي عالم يخالف رؤيتهم هم لامور العلم. في الاسلام كان العكس العلم كان نتيجة لارتباط الحضارة الاسلامية بالدين. وواضح طبعا ان العرب ما كانش عندهم اي فرصة في التقدم اساسا بدون الاسلام لانهم كانوا شعوب قبلية ما لهاش اي اهتمام بالعلم من قريب او من بعيد. اذن ما اريد قوله هو ان انتصار العلم لا يعني ازاحة الدين عن الساحة. المهم هو هل استخدامنا للدين في العلم مفتعل ومالوش معنى ولا منطق ولا فعلا له معنى وزي ما بنقول makes sense. كمان احنا عندنا في الثقافة العربية نقص او خلل حاد في الثقافة الجنسية. والشعوب دي لو حاولتي تكلميها في الجنس بس هيحصل فعلا زي ما قلتي الناس ممكن تنفر من البرنامج، لكن ربط ده بالدين هو بالعكس في مصلحة الناس لان كده هنرفع حاجز الخجل الوهمي ونخليهم يسمعوا، وبكده يبقى مسكب لان المهم ان الناس تعرف وتفهم المعلومات ما دامت معلومات صحيحة وصحية، يبقى ليه لأ؟ اما نيتها فالمطلع على النية هو الله وحده وربما تريد الخير حقا وافضل ان نحسن الظن طالما ان محتوى ما تقوله نفسه جيد. يعني نحن نحكم بناء على محتوى ما تقول وجودة المعلومات ومدى فائدتها.

sherina يقول...

فى الحقيقة يا محمد وجهة نظرك جيدة جدا يجب ألا أنكر ذلك لكن مش عارفة يا محمد انت لو خدت بالك من أول سطرين كده أنا كتباهم هتلاقينى قايلة إنى مش بهاجمها ولا بهاجم برامجها بالعكس ده أنا عايزاها تكمل وفى آخر سطر بقولها كملى لكن أنا مشكلتى مشكلة عامة لغة بقيت فى مجتمعنا ستارة كدة الكل أصبح بيعملها أنا مش عارفة انت متخيل معايا اللى بيحصل عامل إزاى وإلا لا أصبح كل حاجة يلذقوها للدين أنا بقولها تتكلم لكن مش عايزاها تقحم الدين فى الموضوع هبة عملت ده لمجرد انها متتعرضش للنقد المهين من المجتمع ، وبعدين فى حاجات كتير الأراء فى الدين بتختلف حواليها وهبة تقوم جاية مختارة الحاجة اللى الناس هتمشى وراها فيها وتقولها آمين ، يعنى بحس ان هبة فى اوقات كتير بتخالف العلم بل والدين لمجرد إن الفكر الدينى الشائع عند الناس فى الحاجة دى هو كذا وده فى حد ذاته غلط على كل المستويات أبسط مثال إن الشائع عند الناس إن العادة السرية حرام وطبيا غلط وده مش صحيح وده رأى دكتور يحيى الرخاوى اللى هو ساحر الطب النفسى فى العالم العربى صدقنى هنا أنا متفقة مع دكتور يحيى مليون فى المية لإن فى المقام الأول أنا شايفة كلامه صح وفى المقام الثانى لإنه تاريخه ده دكتور يحيى العالم الجليل تقوم لما هبة تجى تنشر فى المجتمع الكلام ده عشان تسمعهم اللى هم عايزينه يبقى هى غيرت إيه جت للناس وقالتلهم انتوا صح كملوا فى جهلكم وحاجات كتير وعلامات استفهام خواليها كتير وطبعا انت شوفتلها حاجة أو اتنين وملقيتش حاجة أوى لكن هى فى الغالب بتتكلم فى حلقاتها بالدين وحتى لو ما اتكلمتش خالص فهى خلاص يا محمد فعليا ومن البداية ظهرت بعباءة الدين وأصبح ده الإتجاه المعروف عنها عند الناس فهى مش مشكلة عندها بقه بعد كده انها كل حلقة تتكلم بالدين لإن اللى اتعرف عنها اتعرف وخلاص أنا بصراحة شايفة انها تتكلم فى موضوع الجنس من منطلق طبى علاجى فقط وتخرج الدين من القصة دى والناس بقه اللى يقبل كلامها يقبله واللى ميقبلوش ميقبلوش لكن أخدع الناس عشان يسمعونى وأعمل فيها شيخ هو ده اللى أنا برفضه .

ahmed_k يقول...

أنا لم أشاهد هبه قطب من قبل
ولكني لدي إعتراض علي طريقة نقدك لبرنامجها
فإن كانت كما تقولين فأنت تقدمين لها دعايه مجانيه
لذلك أنصحك بأن تتحدثي في القضيه بمنظور عام حتي لا تحمسي أحدا للبحث عن برامجها والتعرف إليها
عذرا لو ردي كان يحمل بين طياته إنتقاد
ولكني أحببت مدونتك وأريد أن أتحدث من خلالها بكل صراحه وإبراز وجهة نظري بدون تجميل
والإختلاف في الرأي لا يفسد للود قضيه


دمتي بكل خير

في أمان الله

sherina يقول...

أهلا بيك يا أحمد ، فى الحقيقة أنا أقبل أى نقد موجه لما أكتب وخاصة إذا كان نقدا وراءه هدف وأعتقد أن ما أردته قد وصلنى . تحياتى