الأحد، 13 يوليو 2008

الوطن

(الوطن هو الأهل والأصدقاءهوالشوارع والأغانى هو الأمن والألفة )
الأهل بجوارى وليسوا بجوارى ، الأصدقاء وقد تاهوا فى الحياة بعيدا عنى ،الشوارع لم تحمل لى سوى الألم من سوء المنظر ، الأغانى وقد ماتت بموت الإحساس بقلوب الناس، الأمان لم أشعر به يوما فى أى مكان ، الألفة وفقدتها ببعدى عنه فلماذا أبقى هنا وأين وطنى الآن ؟ سأبحث عنه فى كل مكان ربما أجده يوما لكنى أخشى أن يحدث ذلك بعد فوات الأوان ...........

هناك 6 تعليقات:

Mohamed Shedou محمد شدو يقول...

كنت وما زلت احب جدا كلمة علي بن ابي طالب العبقرية: "ليست أرض بأحق بك من أرض، خير البلاد ما حملك".

Rain_Drops يقول...

بيتبقى كمان الثقافة ، انتي مش هتقدري تتخلصي من الثقافة اللي بلدنا المجرمة دي زرعتها فينا ، شدو بعد السنين دي كلها في أمريكا ماقدرش ، و فيه كمان دين في رقبتنا تجاه البلد اللي ربتنا و علمتنا ببلاش ، مش هنقدر نخلع ربقة الدين دا من أعناقنا لمجرد إن مبارك و عصابته مسيطرين عليها !

معدي بالصدفة يقول...

في الحقيقة.. كلام معبر وبيلمس فعلا الواقع اللي بنعيشه ...وأكيد يوم فعلا هتلاقي وطنك الحقيقي وانا متأكدهانه برضه هيكون وطنك الأم ..صدقيني رغم المناخ السيء شديد السوء الي موجود في وطنا .. بس هنعمل ايه هو برضه وطنا ... في حاجة أسمها عقدة بلد الميلاد.. والعقدة دي تقريبا ملهاش حل ... يمكن الواحد بيقول كده علشان عايش خارج مصر .. بس صدقيني وعن تجربة العقدة دي مبتتفكش خااااااالص ...

تحياتي ... وأرجو التواصل

sherina يقول...

فى الحقيقة يا قطرات المطر عندك حق يبدو إنه مهما فكرنا نروح أو نيجى هنفضل شايلين البلد دى وحاملين همهما ، وإن كنت بختلف معاك فى إن البلد دى علمت حاجة فى المدارس والجامعات لولادها ، انا عن نفسى شايفة إنه مفيش تعليم فى البلد والشاطر هو اللى يعلم نفسه بنفسه ويدوب يضحك على نفسه وياخد شهادة يضحك بيها برضه على ناس تانيين

sherina يقول...

أهلا بيك يا معدى بالصدفة وصدفة سعيدة ، يمكن عقدة بلد الميلاد دى عندك حق فيها بس أنا دايما بنكر الإحساس ده على نفسى وإن كنت بحس بيه حتى وأنا داخل مصر مش برة ، يعنى أنا من المنصورة وتعاملاتى وشغلى فى القاهرة وحاجة غريبة أول لما أرجع المنصورة أحس إنى كنت فى غربة وده وأنا داخل مصر ما بالك لو برة مصر هيكون إحساسى إيه عالعموم لسه مجربتش أعيش برة مصر

sherina يقول...

صديقى العزيز محمد شدو مش هرد غير بجملة واحدة أنا بتعلم منك ..